Inlägg nr. 109 - Heroes of Olympus 1 & 2


Heroes of Olympus - The lost hero och The son of Neptune av Rick Riordan

Det här är uppföljningsserien till Percy Jackson and the Olympians, som jag recenserade här och här.

Riordan börjar den här seriens första bok med en spännande twist: EN NY HUVUDPERSON! I slutet av The last Olympian avslöjades en ny profetia och det är den som nu tar vid. Den här bokens POV står tre nya karaktärer, Jason, Piper och Leo, för. Jason vaknar upp bredvid Piper och Leo och inser att han inte har några minnen. Han vet sitt namn, men utöver det är allt svart. De kastas omedelbart in i strid, då det visar sig att de (obviously) är demigudar. De tar sig till Camp Half-Blood (Gud, jag inser nu att jag inte förklarat handligen i något tidigare inlägg, men iaf, serien handlar om halvgudar som tränas på detta Camp Half-blood.) och får reda på att de måste ge sig ut på ett quest. Inte annorlunda från den tidigare serien alltså.

I bok två återser vi Percy, och dessutom två andra nya karaktärer, Hazel och Frank. Samma handling här som tidigare: de måste iväg på ett quest.

I alla fall. Jag tycker bättre om de här böckerna än den tidigare serien, men jag kan inte riktigt sätta fingret på varför. Kanske är det att de oändliga mängden typo uteblir, för handligen är lika corny som innan, karaktärerna lika ytligt beskrivna och farorna lika oändlingt många men alltjämt lika oändligt ofarliga (karaktärerna oroar sig som sjutton över hur de ska lyckas med att döda den odödliga jätten de måste slåss mot, men i slutändan visar det sig alltid att det räcker med att slå dem på näsan med en sköld för att de ska svimma av eller desintegreras).

Ett plus jag vill ge böckerna (även den förra serien) är de corny skämten som, trots att jag skäms lite grann, inte kan låta bli att skratta åt.
He pulled a pure-black iPad from thin air. Death tapped the screen a few times, and all Frank could think was: Please don’t let there be an app for reaping souls.
‘I don’t see you on the list,’ Thanatos said. ‘Pluto gives me specific orders for escaped souls, you see. For some reason, he has not issued a warrant for yours. Perhaps he feels your life is not finished, or it could be an oversight. If you’d like me to call and ask –’
‘No!’ Hazel yelped. ‘That’s okay.’
‘Are you sure?’ Death asked helpfully. ‘I have video-conferencing enabled. I have his Skype address here somewhere …’

- från Percy Jackson and the Olympians, the son of Neptune.
Jag gillar också hur Riordan i den här serien förklarar vissa saker från de tidigare böckerna som tidigare varit lösa trådar, samt följer upp på gamla skämt. (fast jag önskar att han skulle använda sina kvinnliga karaktärer lite mer och lite bättre *grimas*)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0