Inlägg nr. 132 - frost

Frost av Maggie Stiefvater
Frost handlar om sextonåriga Grace som blev biten av vargar, och räddad av ytterligare en varg, när hon var liten. Hon har sedan dess känt en samhörighet med vargen och sett hur han vakat över henne från skogskanten utanför hennes hus. En dag träffar hon en pojke med samma gula ögon som hennes varg. Hon inser att hennes varg är en varulv och han har inte långt kvar innan vintern och kylan kommer, och ändrar honom till varg, för alltid.
 
Jag ska vara ärlig. Jag läste inte klart Frost. Början var spännande och medgripande, men ungefär halvvägs igenom började jag undra vad bokens klimax skulle bli. Det byggdes liksom inte upp emot något speciellt, mer än karaktärernas brinnande ångest för deras snyftsaga. Ju längre mot slutet jag kom desto mer förvirrad blev jag. Boken byggdes upp mot något som verkade som ett klimax, bara för att lösas och ersättas av ett till problem. Tredje gången det dök upp ett problem, med 20 sidor av boken kvar, gav jag upp. Det var bara för larvigt.
 
Vad gäller språket skulle jag rekommendera att läsa det engelska originalet (som heter Shiver) eftersom den svenska översättningen var halvtaskig, med mängder av slarvfel och felaktiga översättningar. I övrigt var språket lättsamt och trevligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0