Inlägg nr. 131 - ett gäng samhällskritiska böcker

Specials av Scott Westerfeld
Det här är tredje boken i Uglies-serien. Tally har nu blivit special och följer Shays kommando, men hennes känslor för Zane är fortfarande starka och när Shays order krockar med Zanes välmående får Tally problem. Samtidigt har staden kommit till en brytpunkt: hur länge kan folk fortsätta rymma undan operationen?
Specials hade samma snabba takt och påhittiga språk som de båda tidigare volymerna, och jag gillar verkligen idén om den här världen, trots att den är så överdriven. I den här volymen fick man se lite mer av världen utanför Tallys stad, vilket var en lättnad; det ökade seriens realism. Snurren som boken tog halvvägs igenom var också härlig, och Specials var ett bra avslut på serien.
 
Of mice and men av John Steinbeck
Boken handlar om George och den tröge Lennie som går runt i Californien i jakt på jobb efter att Lennie skapat trubbel på deras senaste arbetsplats, och deras situation på arbetsplatsen.
Språket är härligt, och lättare än jag hade förväntat mig. En kort bok, med mycket handling och inga händelselösa sidor. Bra överlag är allt jag kan säga.
 
Mitt klimatkatastrofala liv av Saci Lloyd
En bok som jag vetat att jag ville läsa sedan första gången jag såg den. Handlar om ett framtida London år 2015 där koldioxidbesparingar på 60% just införts. I och med besparingarna ändras livet för alla och det är inte alltid de uppenbara förändringarna som vänder upp och ner på allt.
Idén var verkligen spännande och det här var en bok jag dök in i med huvudet före. Jag är lite skeptisk till upplägget av boken, som inte alltid funkar. Den är skriven som en dagbok, men inkistrade tidningsurklipp o. dyl. och där på dessa ställen boken stapplar. T.ex. undrar jag vem som skulle riva ur en halv tidningsartikel? Sjukt störande att man inte kan läsa hela artikeln. Samt att pacingen ibland blir off, p.g.a. dagboksstilen. På vissa ställen har Saci valt att skriva på det sätt som presenterar handlingen bäst och struntat i att man inte skulle skriva en dagbok så. Störande.
I övrigt var takten och språket bra, och karaktärerna intressanta. Jag gillade kärlekshistorien som utvecklades, den var helt perfekt i mina ögon.
Jag har inte hittat någonting om en uppföljare, vilket jag finner lite frustrerande. Inte för att jag verkligen vill läsa en uppföljare, men för att boken lämnar alldeles för många lösa trådar. Men overall en okej bok.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0