Inlägg nr. 122 - Divergent


Divergent av Veronica Roth
Jag har nu läst så många dystopiska ungdomsböcker att jag helt tröttnat på genren, men innan jag övergav den helt och hållet bestämde jag mig för att läsa Divergent - en bok som ofta kallats "lika bra som the Hunger Games".
I Divergent är befolkningen indelad i fem grupper: en för de människor som är osjälviska, en för dem som är modiga, en för dem som värderar kunskap, en för dem som värderar ärlighet och en för dem som värderar vänlighet(?). När ungdomarna i staden fyller sexton får de välja den av dessa grupper som de passar bäst in i och denna nya grupp blir deras nya hem och familj.
När Beatrice tar testet för att se vilken grupp hon passar bäst in i visar det sig att hon inte passar bäst in i någon en grupp - hon är "divergent". Hon måste nu välja grupp helt på egen hand och utan att veta om vad som kommer vänta henne.

Divergent har en spännande plot, med snabb takt och intressanta karaktärer. Huvudpersonen, Tris, är en väl beskriven karaktär som, trots att hon är speciell, aldrig känns överdriven eller stereotyp. Boken är skriven i första person och Tris tankar är spännande och annorlunda och ger en bra introduktion till världen.
Världen, med sina fem grupper, kan till synes verka som en utopi, och den är mycket väl beskriven.

Överlag var Divergent en riktigt bra bok. På bara några få ställen rynkade jag pannan eller suckade. Och det får man väl säga är ett riktigt bra betyg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0