Inlägg nr. 121 - Odysseus och serier mot rasism


Serier mot rasism från förlag Optimal
En trevlig samling serier från diverse tecknare om hur rasism ser ut i dagens Sverige.
Jag har på sista tiden varit väldigt intresserad av att delta i debatter om rasism och jämlikhet och eftersom jag vet nästan noll om ämnet bestämde jag mig för att läsa på. Det här seriealbumet var ett alldeles utmärkt hjälpmedel på den punkten. Den beskriver träffsäkert, intressant och roligt hur rasism och rasister ser ut i dagens samhälle och ger en bra grund för en n00b som jag.


Odysseus av James Joyce
Odysseus utspelar sig under en dag år 1904, och är en parallelberättelse till Homeros Odysseus. Huvudkaraktärerna är Stephen Dedalus och Molly och Leopold Bloom. Handlingen består (i runda ordalag) av att Leo Bloom går omkring i Dublin under en dag och funderar över hans hustrus (Mollys) utomäktenskapliga affär och om Leos möten och (vänskaps-)relation med Stephen.
Jag gillade Odysseus. De genomarbetade porträtt man får av huvudpersonerna är geniala, och man ömsom ogillar, ömsom älskar dem. Huvudkaraktärerna framställs som ytterst mänskliga, med goda och mindre goda sidor och en förmåga att hela tiden missförstå varann (eftersom de inte kan sätta sig in i varandras huvuden). De övriga karaktärerna har stereotypa roller, vars kommentarer och handlingar orsakar eftertanke och utveckling i huvudkaraktärernas tankar.
Jag tänker inte gå in på symbolik och dylikt (finns att läsa om här om någon är intresserad) eftersom jag inte förstod allting till hundra procent (jag parallelläste sidan jag länkade till för att förstå) men jag uppskattade den mycket när jag väl fick den förklarad för mig.
Språkkaraktären är olika i varje kapitel, något som var spännande, men också irriterande - man visste aldrig vad som väntade en. Språket var förstås väldigt svårt, men överlag tyckte jag om det.

Mitt favoritcitat: "Frukta inte dem som säljer sin kropp men inte har makt att köpa din själ. Hon är en dålig affärsman. Hon köper dyrt och säljer billigt." - sagt av Stephen Dedalus i en diskussion om en prostituerad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0