Inlägg nr. 127 - Inför Holland


1Q84 (bok 3) av Haruki Murakami
Det här är den första bok jag läst av den omtalade Murakami. Boken hade ett enkelt och lättförståeligt språk och trots att jag hoppade in i den tredje delen hade jag inga problem att hänga med. Men trots detta föll den mig inte helt i smaken. Jag tyckte att boken var bra, missförstå mig inte! Kanske var det för att jag inte läst de två förlagorna, men jag tyckte inte alls att boken "bröt reglerna för vad en bok kan innehålla" som baksidan utlovade. Och jag förstod inte riktigt vad den ville säga mig. Hur som helst uppskattade jag karaktärerna och deras interaktioner, det var en spännande handling och något jag särskilt tyckte om var att de olika karaktärernas synvinklar inte var synkade. I början var detta inget man la märke till eftersom karaktärerna inte interagerade, men framåt mitten blev det mer och mer klart att synvinklarna inte var synkade. Väldigt häftigt.

Eftersom jag snart ska till Holland på semester med min familj fick jag i läxa att läsa lite böcker. Först ut var:

The diary of a young girl av Anne Frank
En intressant läsupplevelse. Jag kände stundom igen mig i Annes tankar, men väldigt ofta satt jag också och tänkte "nej, nej, jag har ingen aning om vad du känner just nu". Att se en annan persons tankar sådär öppet och ärligt är något alldeles annorlunda och eftersom det är en berättelse ur verkligeheten hade allting en tyngre innebörd. Jag är glad att jag läste den här boken.


Flicka med pärlörhänge av Tracy Chevalier
Boken handlar om en ung flicka i Holland som får anställning som hushållerska i en familj. Pappan i familjen är målare och den unga flickan fascineras ändlöst av hans målningar och person. Samtidigt har hon en friare i slaktargossen, och hon har svårt att bestämma huruvida hon vill ha honom eller ej.

Som ni hör har boken inte den mest djupa handling. Jag skulle vilja kalla den för dåtida chicklit och den var okej, men jag fick inte riktigt ut något av den. Handlingen var aldrig tråkigt och jag störde mig inte på något, men karaktärernas kamp berörde mig inte och jag kunde inte känna igen mig i någon av dem. En okej bok, men inget mästerverk (till skillnad från tavlan på framsidan, som boken bygger på).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0