Inlägg nr. 126 - Bermudatriangeln och herr Markurells


The Bermudez Triangle av Maureen Johnson
Boken handlar om tre tjejer som varit bästa kompisar så länge de kan minnas. Nina åker på pluggläger över sommaren och träffar en kille. När hon kommer tillbaka inser hon att hennes två bästa kompisar blivit kära - i varann.

En spännande bok om vänskap och kärlek. Distansförhållanden och homosexualitet. Jobbproblem och skolproblem. Boken berörde många teman på ett värdigt sätt, men tyvärr kändes den lite, barnslig. Kanske är det bara att jag inte tillhör målgruppen, för boken är ju bra, bara inte för mig.

En annan sak (som jag inte kan bestämma mig för om jag gillar eller ogillar) är Ninas pojkvän. Så. Spännande. Berättande. Om hans karaktär.


Markurells i Wadköping av Hjalmar Bergman
Boken handlar om herr Markurell, hans familj och de andra invånarna i Wadköping och främst om hur herr Markurell ställer till det för de andra invånarna.

Boken har en väldigt kompakt text, som till viss del var svårläst. Mycket hade det nog att göra med min kopias hemska layout, men också med att jag hade svårt att relatera till karaktärerna. Det var många karaktärer att hålla reda på, och de beskrevs inte på ett sådant sätt som jag är van vid (albeit intressant sätt). I ungefär mitten av boken kom jag dock till en breaker där handlingen blev mer framåtdriven och då blev den betydligt lättare att läsa. Överlag tyckte jag om boken och förstår att det är en klassiker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0