Inlägg nr. 117 - Mphpc (eller En annan såndär bra förkortning)


Här på jorden av Alice Hoffman
Här på jorden handlar om en kvinna som återvänder till sin hemstad och när hon återser sin expojkvän blir hon begeistrad och bestämmer sig för att stanna kvar.

Jag har väldigt blandade känslor gentemot Här på jorden. Några kapitel in blev det väldigt tydligt att Här på jorden är en nutida version av Wuthering Heights och vad som skulle ha hänt i WH om vissa plotpoints utelämnats, och för mig kändes det bissart. Huvudkaraktären saknar den gnista som Cathy i WH har och utan denna gnista tappar storyn sin trovärdighet. Jag läste vidare, trots mina dåliga känslor gentemot huvudkaraktären och när boken närmade sig slutet tyckte jag faktiskt att den tog sig. Karaktärerna fann jag lika jobbiga men (eftersom jag aldrig kunde sluta jämföra allt med WH) ändå lyckades boken tydligt porträttera det nedbrytande förhållandet mellan Cathys och Heathcliffs motsvarigheter på ett sätt som berörde mig mer än WH någonsin lyckades göra. Jag vet inte om jag skulle kalla Här på jorden en bra bok, men som komplement till WH skulle jag kunna tänka mig att rekommendera den.


Miss Peregrin's home for peculiar children av Ransom Riggs
Mphpc (Lousy förkort., I know) handlar om Josef, en ung kille som under sin uppväxt fått sagor om barn med besynneliga krafter berättade för sig av sin farfar. När Josef växer upp inser han hur bissara sagorna är och han slutar att tro på sin farfar, men en dag händer en sak som får Josef att tvivla. Han bestämmer sig för att åka till ön där hans farfar växte upp och ta reda på vad som  egentligen hände.

Mphpc var spännande och när jag la ifrån mig den på kvällen när jag skulle gå och lägga mig hade jag svårt att skaka av mig den obehagliga känsla boken gav mig. Samtidigt var den söt och rolig och fotona gjorde läsningen till en än intressant upplevelse. Ransom Riggs har skapat en intressant värld, ganska annolunda från något annat jag tidigare läst och jag ser fram emot nästa bok. Och jag ber till gudarna att det kommer en nästa bok.

Kommentarer
Postat av: Anna

Är den del i en serie? Jag vill läsa den, men om den slutar spännande ska jag nog vänta tills hela serien kommit ut först.

2012-04-26 @ 00:10:28
URL: http://bokfemtiotva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0