Inlägg nr. 116 - Den mörka materian


Den skarpa eggen och Bärnstenskikaren av Philip Pullman

Den första boken i serien, Guldkompassen, handlade om den unga flickan Lyra som kommer från en annan värld. Lyras förmyndare är forskare och han letar efter stoft, något underligt som verkar finnas överallt i luften, men som vanligtvis är osynligt och som ingen vet vad det är. Lyra blir indragen i ett äventyr som tar henne hela vägen upp till norden och hon får på vägen flera vänner, i häxan Serafina, isbjörnen Iorek och luftskepparen Mr. Scoresby, m.fl.

Den första boken imponerade inte på mig så väldigt och inte förrän jag började med bok två kunde jag inse storheten i serien. Tredje boken förvirrade mig till en början. Det var fullt av hopp mellan synvinklar, men efter ett tag vävdes alla dessa fint samman.

I bok två fortsätter vi följa Lyras resor men vi introduceras även till ett annat barn, en pojke från "vår" värld, vid namn Will. Handlingen i boken blir mer och mer invecklad ju längre man läser. Det finns gott om ledtrådar spridda genom böckerna, men det är som ett pussel delat i flera delar. Philip ger dig några ledtrådar i taget från varje pussel, men inte tillräckligt för att något ett pussel ska bli helt, så man kan inte koppla ihop dem och se den hela bilden på egen hand. Böckerna var spännande och språket härligt och meddragande. Jag tror till och med att jag fällde en tår framemot slutet. Jag förstår varför "den mörka materian" finns med på BBC:s lista över böcker man bör ha läst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0