Inlägg nr. 95 - En för barnen, en för ungdomarna och så en för de vuxna.


Nyläst:

Bortom mammas gata
av Alexandra Pascalidou
Jag ångrar inte att jag valde att läsa den här boken. Vad jag däremot ångrar är att jag valde att läsa den på kvällen, under en helg då jag var ensam hemma. Jag ska inte ljuga: it gave me the creeps. Den här boken är programlederskan och journalisten Alexandra Pascalidous självbiografi, publicerad 2001.
Häri berättar hon om sin uppväxt i den invandrartäta Stockholmsförorten Rinkeby, om rasism, fördomar och hot. Berättelsen är gripande och trots att jag till en början störde mig på hoppen, hur hon i ett kapitel berättade om en händelse från när hon var 4 och i nästa en historia från hennes tonårstid, förstod jag så småningom hur allt hängde ihop. Att dessa till synes orelaterade berättelser hängde ihop och skapade en sammanhängande historia med en viktig poäng.
Alexandra berättar om hur hon kom till Sverige med sina föräldrar, hur hennes pappa var tvungen att lämna landet för att de skulle kunna få uppehållstillstånd, hon berättar om segregeringen, att bli undansjasad till Rinkeby, där hon bodde tillsammans med andra utlänningar och inte fick möjlighet att beblanda sig med svenskarna. Hon berättar om hennes steg mot det politiska, möjligheterna att påverka och hur dessa möjligheter rasar samman. Men mest av allt berättar Alexandra om en gripande historia om rasism och nazism, i en sådan form jag aldrig tidigare skådat den.
Boken har fått mig att inse hur naiv min tidigare syn av rasism varit. The other side of the story. Och jag är glad att jag läste den här boken. Jag kanske inte vet hela historien. Men jag är glad att jag vet mer, för det är det enda sättet vi kan ändra på problemet. Läs!

Knightley Academy av Violet Haberdasher
Den här boken. Tja, jag vet inte riktigt varför jag bestämde mig för att läsa den. Jag anrar att någon på Youtube rekommenderat den, men jag har ingen aning om vem. Jag hittade den nämligen under min "önskelista" på min Adlibris-sida, tillagd jag-vet-inte-när. Jag läste lite om den och bestämde mig för att "den skulle jag läsa!".  När jag fick hem den blev jag förfärad över formatet. Den hade dubbelt radavstånd, I kid you not. Ja, vad skulle man förvänta sig av en bok för 6-12-åringar. Så håll det i minnet. Barnbok.
Det var en bok som inte var helt lätt att lägga ifrån sig. Spännande och trots att jag satt och skrek till Elin "Så FÖRUTSÄGBART!" gång på gång så kunde jag ändå inte gissa slutet när det kom till kritan. Boken innehåller många dåliga klichéer och skulle kunna kallas för lite av en Harry Potter-kopia, men i slutändan tyckte jag om den. Ett gäng trevliga huvudpersoner, spännande miljöer (lite steampunk) och en tilldragande over-all handling.
Boken handlar om den föräldralöse Henry Grim som jobbar som tjänare på en skola för överklasspojkar. När det är dags för den årliga tentamen till Knektakademin lyckas Henry förvånanasvärt komma in. Men knektakademin är en skola för överklasspojkar och de enda vänner han lyckas få är de två andra "vanliga" pojkarna: en judisk pojke vars föräldrar jobbar på bank, en indisk pojke som blivit adopterad av en greve, samt rektorns dotter. Boken utforskar rasism på flera områden och är nog den bästa barnbok jag någonsin läst som rör just rasism. Det parallella universumet är lätt att relatera till och man ser tydligt hur absurd rasismen är, utan att boken innehåller några tunga moralkakor.
Jag längtar tills fortsättningen dimper ner i min brevlåda!

The name of the Star
av Maureen Johnson
Jag hade tidigare läst de första 70 sidorna av den här boken när författarinnan släppte dem på Twitter för några veckor sedan (jag vill passa på och slå ett slag på trumman för Twitter: utan den hade jag varit utan mycket värdefull information som mina favoritförfattare och favoritregissörer släpper om mina favoritböcker favoritfilmer och favoritTv-serier). När jag då läste den var allt jag kunde tänka på "Gosh, det här är som en, visserligen bättre skriven, men ändå, nyversion av Twilight. Men det var bara de där första 70 sidorna. Så jag måste erkänna att jag blev både förvånad och lite besviken när jag fick tag i boken och insåg att det här inte var så mycket en romantisk vampyrhistoria som det var en läskig, jag-ångrar-att-jag-läste-den-efter-mörkets-inbrott historia.
Boken handlar om Rory från Lousisana som flyttar till London för att börja på internatskola. Samma dag som hon kommer till London har det däremot skett ett mord, någon har mördat en oskyldig kvinna i samma kallblodiga stil och i samma område som Jack the Ripper utförde sitt första mord 1888. Och Rorys nya skola ligger i samma distrikt som alla Jack the Rippers mord skedde.
Boken är spännande, svår att lägga ner och välskriven. Mycket humor, kanhända på amerikanarnas bekostnad. Jag hade kanske förväntat mig lite mer livsvisdom från en författarinna som är vän med John Green (admittedly, det här är min första bok av Maureen Johnson) men det här är bara inte den sortens bok, antar jag. Rekommenderad till den som tycker om lite läskigare övernaturliga böcker. Det här är den första boken i en serie vid namn "Shades of London".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0