Rant nr. 58 - Topp tio böcker (som jag har) och goda nyheter. Update very much needed.

Som Sara konstaterade för några dagar sedan så är min blogg i stort behov av uppdatering, men inte kunnat, pga. avsaknad av tid och oordning på min andra dator. Nu är det fixat (även om jag har tenta nästa vecka...) so... Here we go!

Topp tio böcker (som jag äger)

Nummer 10:

Mansfield Park av Jane Austen
Ja, en fantastisk bok. Man blir glad av att läsa den. Filmen är en sådan där som man sätter igång när man känner sig lite nere och dyster. Den handlar om flickan Fanny som växer upp hos sina rika släktingar och blir kär i sin kusin.

Nummer 9:

Enduring Love av Ian McEwan
(Är inte författarens namn helt underbart?) Vi läste den här på Engelska A förra terminen och den blev rätt så nerratad av alla andra i min grupp. Jag förstår inte varför, för den är en helt fantastisk bok!
Den handlar om en snubbe, Joe, som får en stalker. Vi har en lapp på vår ytterdörr som citerar den här boken: "This house is waiting for you, Joe". :)

Nummer 8:

Jonathan Strange and Mr Norrell av Susanna Clarke
Som ni ser har jag den inte-så-respektingivande-och-dessutom-svenska versionen. (Orginalomslaget är såhär piffigt!) Den är trots allt en väldigt bra bok, men fantastiskt realistiska miljöer, välbeskrivna karaktärer och fantastiska fotnoter.
Den handlar om de två trollkarlarna Jonathan Strange och mr. Norrell (Woo, who could've guessed!) som bor i england och jobbar för regeringen. Den är fruktansvärt välskriven med inga lösa trådar och väl tema-tiserad.

Nummer 7:

Pride and Prejudice av Jane Austen
Den här vet ni väl redan vad den handlar om...

Nummer 6:

The curious incident of the dog in the night-time av Mark Haddon
Även den här boken var en del av vår kurslitteratur när jag läste engelska, men den här boken har varit i min ägo betydligt längre än så!
Den handlar om Cristopher, en ung kille med Aspergers syndrom som bestämmer sig för att skriva en deckare om grannens hund som nyligen dött men han stöter på några förvånandsväckande hinder.

Nummer 5:

The Dark is Rising av Susan Cooper
The dark is rising är namnet på den första boken i den här serien, men den utgåva som jag har är en samlingsvolym med alla böckerna i en. Jag skulle vilja utnämna alla till plats nummer fem, för de är helt enkelt fantastiska!
De handlar om kulten "De Gamle", som består av trollkarlar som räddar världen mot ondska. Huvudperson är den yngste av dessa, unge Will och även några vanliga ungar som råkar vara vän med en av de Gamles ämbete.

Nummer fyra:

Howl's moving castle av Dianna Wynne Jones
En bok skriven i sann sagostil som handlar om flickan Sofie som får en förtrollning på sig så att hon blir en gammal gumma. Hon flyttar in hos den utseendefixerade trollkarlen Howl och hans kompanjoner Mike och Calcifer.

Nummer tre:

Twelfth Night (or What you will) av William Shakespeare
Gudomlig komedi om Viola som klär ut sig till man och jobbar åt duke Orsino.

Nummer två:

Like the flowing river av Paulo Coelho
En novellsamling som jag läser ur minst en gång i veckan!

Nummer ett:

Wuthering Heights av Emily Brontë
Den klassiska tragiskt vackra kärlekromanen om Heathcliff och Cathy.

Eh.... right... Hope you
Enjoy!


Just ja, jag hade goda nyheter också! Här kommer de!

Första VG:t på en tenta!
Klassen börjar verkligen bli som kineser nu: det var så underbart när alla gick runt och frågade varann vilka poäng de fått på tentan. Det är ju trots allt lite som att fråga om hur mycket man får i lön... Nu ska jag gå och plugga inför nästa tenta! Kram på er alla! <3

Kommentarer
Postat av: Lillkaktus

Grattis! :)

Om 164/170 är VG, hur himla mycket måste man ha för att få MVG?!

2009-12-07 @ 08:01:56
Postat av: ica

Man kan inte få MVG ^^ annars hade det varit rätt hemskt! : O

2009-12-12 @ 21:06:34
URL: http://iiandyr.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0