Rant nr. 46 - Eriksberg


Eriksberg - Tranås första folkskola

Ja, jag vet vad ni tänker!

"Ååh, fett coolt! Det måste ju vara värsta häftiga historien om det där, berätta Ica, berätta! En skola liks..."

Men var lugna, jag ska berätta precis hur det hela gick till.

Det var såhär va, att på 1800-talet någonting så fanns det en familj som (jag tror) hette Berg. De var rikast i Tranås och de hade två bortskämda(!) spolingar. En dag så sa dessa spolingar "Pappa, pappa, vi vill ha en cykel!" så mycket riktigt - Pappa Berg skickade ett brev till en cykelmakare i Stockholm som sa "gör två cyklar ffs!"

Pojkarna Berg fick sätta framfötterna före(!) och liftade upp till Stockholm där de prompt fick lära sig cykla eftersom det var det enda sättet för stackarna att komma hem på. (Jag antar verkligen att tågstationen inte var byggd på den här tiden, annars gjorde stackars pojkarna en massa jobb i onödan :<)

Ja, i alla fall så cyklade pojkarna Berg från Stockholm till Småland (och jag lovar att om det hade varit jag så hade jag hatat min jäkla cykel när jag kommit så långt som till Tumba...). När de kom ner till Småland igen så ville naturligtvis alla barn titta på de fina cyklarna så en dag bestämde sig pojkarna Berg för att ha ett cykellopp för att se vem som var snabbast. De cyklade runt kvarteret (där skolan senare kom att byggas) men när tölpen Erik Berg var inne på sista varvet så drattade han i Svartån och drunknade :<

Smartass pappa Berg bestämde sig för att bygga en skola i Eriks namn, dit Eriks alla kompisar skulle kunna gå och utbilda sig så att de skulle kunna bli lärare och lära nya dumma ungar att bli arkitekter som faktiskt gjorde räcken på broarna, eller kanske simskollärare...

Och så var historien om Tranås första folkskola!

P.S. skolan var inte available för flickor i början, vilket var lite dumt. Jag menar... Det var ju trots allt ingen flicka som drattade i ån och drunknade liks :<

I hope you
Enjoy!



Kommentarer
Postat av: Maja

hahaha, vilken frisyr xD på dendär killen alltså.

2009-08-16 @ 18:27:10
URL: http://hypocrite.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0