Har jag nämnt att jag gillar att läsa?

The view from Castle rock av Alice Munro
spännande att ha blandat fakta och spekulationer. bra skriven överlag, men jag skulle vilja läsa något annat av henne, för att se skillnaden när hon faktiskt sätter sig ner och skriver med tanken att det ska läsas av andra.
The one av Kiera Cass
Sista boken i The Selection-serien. Faktiskt helt okej, även om America är så jäkla jobbig. Gillade Americas drag med bjudningen.
Hem av Toni Morrison
Den här recenserade jag i Tranås-Posten. Där skrev jag följande: 

Frank Money är hemkommen från Koreakriget, och han lider av posttraumatisk stress. Han flackar omkring, apatisk och bedövad av alkohol. Allt ändras när han får ett brev om att hans syster Cee står vid dödens rand. Han beger sig för att rädda henne och för att hitta ett nytt hem till dem båda.

Hem är en kort roman med sparsamma beskrivningar. Boken genomsyras av en stark känsla av rastlöshet och är trots sitt sidantal inte snabbläst. De olika perspektiven blandas med tillbakablickar, och intressanta historier som utspelar sig under Franks resa.

Toni Morrisons skildring av svarta i Amerika är stark och fängslande. Krigets påverkan på individen är ett framstående tema i boken, och andra ämnen som berörs är rotlöshet och beroende. Toni Morrison är skicklig på att skapa realistiska karaktärer och miljöer och trots sparsamheten i språket är beskrivningarna nog för att ge en bred bild av handlingen och av personligheterna.

The disreputable history of Frankie Landau-Banks av E. Lockhart
lite tunn bok, men jag känner verkligen igen mig i Frankies frustration. Bra, men samtidigt rätt intetsägande.
Pretty Girl Thirteen av Liz Coley
Bra bok. Häftig bok. Läs den.
Rubinröd av Kerstin Gier
Yep I did.
Safirblå av Kerstin Gier
I read the entire series.
Smaragdgrön av Kerstin Gier
In under a week.
Moby Dick av Herman Melville
Preciiiis läst klart denna. Har ännu inte riktigt bildat mig en ordentlig uppfattning om helheten, men jag gillade slutet.
 
22 böcker down 2014

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0