En ny favorit?

Mellan vinter och himmel av Elin Bengtsson
Detta var ett recensionsex. och min recension publicerades i Tranås-Posten. I den stod det följande:

Martin är en gitarrgud som kan få metallfjärilar att lyfta från strängarna. I rummet intill finns hans bror Andreas som är obotligt sjuk. Martins flickvän Sara är vackrast i världen och förstår inte varför Martin aldrig pratar om sin bror.

Mellan vinter och himmel följer Martin, Andreas och Sara genom deras vardag i dödens väntrum. Boken är Elin Bengtssons debut och är en poetisk skildring om odödlighet, glömska och rädsla. Karaktärerna har starka och underhållande röster. De har alla brister men det är ett nöje att följa deras utveckling, och se banden de knyter till varandra.

Alice's adventures in Wonderland & through the looking glass av Lewis Carroll
Den här har jag haft liggande och förstrött läst ur under en lång tid. Det fungerar den perfekt som: lättläst, lika random som jag minns den och min favoritkaraktär är Dinah.
Den tomma stolen av J.K. Rowling
En bok med ett rikt persongalleri som följer livet i den lilla staden Pagford efter en invånares plötsliga bortgång. Karaktärerna kändes genuina och deras problem kändes verkliga. Jag gillade hur deras misskommunikation orsakade många av problemen, och hur allting till slut knöts ihop.
Fangirl av Rainbow Rowell
En fantastisk bok om en tjej som skriver fanfiction. Jag kände igen mig till 80% i Cath, som jag tycker var en frisk fläkt inom YA-litteraturens huvudkaraktärer. Jag gillade relationerna, och förhållandena och karaktärerna (allihop) var alldeles underbara! Jag kan inte få nog av den här boken!
 
10 böcker down 2014

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0