Inlägg nr. 142 - I've outdone myself

 
Flowers for Algernon av Daniel Keyes
Boken handlar om den förståndshandigkappade Charlie som genomgår en operation som gör honom smart. Långsamt inser han hur alla i hans liv alltid skrattat åt honom och allteftersom hans intellekt växer börjar människorna runt omkring honom ta avstånd från honom.
Väldigt effektfullt skriven, men inte en bok att läsa om man mår lite dåligt. Jag mådde illa när jag läst ut den. Handlingen, människorna, omständigheterna... Det är ett tungt ämne, och trots att boken är väldigt lättläst är den svår att läsa.
 
Jellicoe Road av Melina Marchetta
Taylor blev lämnad på 7-11 av sin mamma när hon var elva. Hon har vuxit upp på en skola i Jellicoe med sin förmyndigare Hannah. Taylor och många andra i hennes krets lever med följderna av ett splittrat familjeliv. Boken handlar om hur Taylor försöker pussla ihop bitarna av sitt och sin mammas liv och hitta sammanhang.
Det här är en fantastisk bok. Allt var relevant, alla karaktärer var spännande. Handlingen var lite kryptisk i början och det var intressant att försöka lista ut hur allting hängde ihop.
 
Aniara av Harry Martinsson
Rymdskepp som ska till Mars men blir slaget ur kurs. Skeppet seglar vidare och de tusentals människorna ombord brottas med att aldrig återigen komma till civilisationen.
Fanns några dikter som var bra, men många ställde jag mig egalt till. För att få ihop alla rim är boken besudlad med nonsensord (i vissa fall bra, men i de flesta fall svårsmält). Det är ändå en full berättelse från början till slut och det får mig att vilja testa andra långa "diktböcker". 
 
Night School av C.J. Daugherty
Allie är en bråkstakare och blir skickad till en internatskola där eleverna är underliga, lärarna är underliga och allt mystiskt som händer på skolan är underligare än. 
Bra bok! Spänning och mystik är orden att beskriva den här boken med. Jag gillade karaktärerna, kanske speciellt Allie, och tillsammans med handlingen gör det den här boken annorlunda än någon annan bok jag läst.
 
 
Northanger Abbey av Jane Austen
Catherine är en ung tjej som får tillfälle att åka till Bath. Där träffar hon en ung man som hon blir förälskad i, men hennes vänner ställer sig i vägen för henne. Det är något mystiskt med sin nya vän och Catherine bestämmer sig för att ta reda på vad det är.
Mmmm, den här är nog, av Austens alla böcker, minst min favorit. Catherine är en ung och naiv karaktär, och blir konstant förd bakom ljuset och lurad av sina vänner. Även om det är intressant att läsa hur hennes vänner insinuerar saker om och om och det bara går rakt över huvudet på Catherine så är det något som stör mig med boken. Det känns som att den saknar, eller i alla fall vacklar, i sin sensmoral.

Kommentarer
Postat av: Nina

Night School lät ju lite intressant. Kanske ska se om jag hittar den.

2013-04-11 @ 19:26:33
URL: http://ninasfilmochbok.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0