Inlägg nr. 129 - Bokbomb igen


Uglies & Pretties av Scott Westerfeld
Tally är en femtonårig flicka som bor i en värld där alla på sin sextonårsdag får en operation för att bli vackra. Tally hatar att vara ful, och hon hatar att vara den sista i hennes kompisgäng att fylla år. Men så träffar hon rebelliska Shay, och Tally snärjs upp i Shays planer.
Boken har ett lätt språk och en överdriven handling, men det funkar. Språket snärjer mig och det tog mig inte lång tid innan jag snappade upp det roliga vokabuläret och handlingen funkar, trots min initiala misstro. Visserligen är böckerna väldigt stereotypa ungdomsböcker, och väldigt förutsägbara, men med ironin och pikarna på vårt samhälle går det ändå.
 
Persuasion av Jane Austen
Anne Elliot kommer från en stolt adelsfamilj som nu blivit fattig. Flera år innan handlingens början var Anne förlovad med en man som hon älskade, men som hennes familj och vänner övertygade henne om att bryta upp med eftersom han var fattig och utan potential. Men nu tvingas Annes familj att hyra ut sitt hus för att få pengarna att räcka, och vem blir det som hyr huset, om inte hennes exfästmans fru?
Persuasion är en bok med många vändningar, och flera gånger störde jag mig på att det var lite för mycket. Många av vändningarna och personerna som känns med i boken känns överflödiga och leder ingenstans, men grundhandlingen är väldigt trevlig, om än inte en favorit.
 
The manual of aeronautics av Scott Westerfeld och Keith Thompson
Den här boken är en illustrerad guide till Leviathan-serien av samma författare och den är menad att ge en djupare inblick i världen de har skapat. Det gör den väldigt bra: texterna är välskrivna (om än korta) och bilderna fullkomligt adorable. Jag tycker om bakgrundsblicken och kan nu inte vänta på att skriva en egen berättelse som utspelar sig i Leviathan-världen.
 
The night circus av Erin Morgenstern
The night circus handlar om Celia, en ung flicka vars pappa är trollkarl. När hon är bara sex år gammal slår pappan vad med en man om att Celia vinna en tävling som de ska hålla, en tävling i vem som är den bäste magikern. Nattcirkusen anordnas som scen och så många fler involverade än de tävlande.
Den här boken hörde jag först talas om i NaNoWriMo-kretsar (den skrevs under NaNoWriMo) och jag har velat läsa den länge. Jag är sliten mellan mina åsikter om den här boken. Å ena sidan är stämningen helt fantastisk (den påminner om Jonathan Strange and Mr. Norrell, en otroligt fantastiskt stämningsfull bok), å andra sidan är jag inte helt impad av varesig slutet eller den udda romansen som utvecklas. Däremot måste jag ge Erin en eloge för tidshoppen. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det, men om ni har sett den nya Titanic-serien så förstår ni. Det fungerar absolut utmärkt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0