Inlägg nr. 133 - Jag blir galen på dessa ungdomsböcker som saknar realism.

Imorgon när kriget kom av John Marsden
Ett gäng ungdomar bestämmer sig för att åka ut i bushen och campa över storhelgen och när de kommer tillbaka inser de att deras land blivit attackerade av något annat lands armé.
En helt okej bok. Handlingen är intressant och Marsden lyckades göra mer med den än jag förväntade mig. Dock är den skriven i form av en dagbok, något som känns tvingat på några ställen. En annan sak jag inte gillade var allt kärlekstjat. Lite kan väl vara okej, men när det är allt de pratar om, och skriver ner för omvärlden att veta, tappas all realism.
 
Nightspell av Leah Cypress
Nightspell handlar om två syskon som åker till ett annat land för att hämta deras lillasyster. I landet finns det dock spöken som lever sida vid sida med de vanliga människorna och intriger uppstår och allt går inte riktigt som de tänkt sig.
Handlingen är lite töntig, om jag ska vara ärlig, och språket är inte speciellt bra. Det är tråkigt och tafatt och på flera ställen syftas det tillbaka till saker som jag för mitt liv inte kan komma ihåg. Karaktärerna, och handligen likaså, är ibland kryptiska och ologiska. Vi får följa de tre syskonens POVs och det blir en splittrad stämning, där man inte riktigt lära känna någon av karaktärerna ordentligt. För att inte tala om bokens öppningsscen, som bara skriver "Den-här-scenen-har-ingen-som-helst-bäring-för-handlingen-och-den-¨är-faktiskt-t.o.m-lite-motsägelsefull-men-den-är-här-som-introduktion"

Kommentarer
Postat av: Carro

Innehåller inte alla tonårsdagböcker det då? Bara en massa tjat om kärlek? ;)

2012-10-19 @ 22:38:29
URL: http://romeoandjuliet.blogg.se
Postat av: ica

Visst finns det något slags kärlekstema i de flesta ungdomsböcker, men kärleksproblemet brukar inte överskugga de faktiska problemen (såvida inte kärleksproblemen ÄR de faktiska problemen) så som de görs i den här boken.

2012-10-19 @ 23:08:15
URL: http://iiandyr.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0