Inlägg nr. 118 - Cirkeln och Beautiful Creatures


Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
Så jag är sen till partyt och sverigebloggarnas mest hyllade bok, Cirkeln.
Cirkeln handlar om några tonårstjejer från en småstad i Sverige som upptäcker att de är häxor med ett stort öde. För att kunna besegra ondskan måste de samarbeta, något som inte kommer alltför lätt när man hatar varandra.

Boken är skriven ur ett par av tjejernas synvinklar och det är dessa tjejer man får lära känna närmare (men jag hoppas innerligt att få lära känna de andra bättre i nästa bok) och det är väldigt effektfullt. Tjejernas fördomar gentemot varandra byggs upp även i läsaren, just på grund av att man inte får lära känna alla, och boken visar hur mycket av vårt hat gentemot andra helt bygger på fördomar. Den aspekten av boken tyckte jag mycket om.

Karaktärerna var som byggda utifrån stereotyper, en stereotyp per tjej, men karaktärerna var byggda så pass bra att det inte kändes konstigt alls.

Handlingen, till en början, fick mig att sucka, men efter ungefär halvvägs drogs jag med. Det var bra pacing och skrivsättet var helt okej.

Boken rörde en väldigt intressant typ av magi, och magigille, som gjorde handlingen mer spännande. Där ser jag fram emot att få se vad som händer!


Beautiful Creatures av Kami Garcia och Margaret Stohl
BC handlar om Ethan, en 16-årig kille som bor i en håla i amerikanska södern, i en stad i vilken det hölls ett slag under imbördeskriget. En dag kommer en ny tjej till skolan och Ethan inser att hon är den tjej han drömt om (literally drömt om) under flera månader. Ethan och Lena visar sig ha mer gemensamt än några drömmar och deras öden är sammanlänkade sedan imbördeskriget.

BC var inte riktigt min kopp te. Takten var okej, men det hände inte särskilt mycket och både Ethan och Lena (och alla andra) var schablonartade. Det här är en lång bok, hela 560 sidor och man tycker att det borde varit lite mer handling på dessa 560 sidor, mer än att Ethan och Lena sitter och läser böcker och går på dejt och blir mobbade.

Miljön däremot är fantastisk. Vet inte om jag bara är lite allmänt kär i amerikanska södern, men den mystiska stämningen, cermonier under fullmånen i träsket, med alligatorer plaskande runt flottarna, och den imbilska religösa fördomsfulla befolkningen som envist höjer till skyarna deras historia, ett vunnet krigsslag, trots att de hörde till den förlorande sidan. Stämningen och miljön gjorde den här boken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0