Inlägg nr. 102 - Boksammanfattning året 2011 och Guldkompassen

Såhär sista dagen på år 2011 tyckte jag det var dags att ha en boksammanfattning, första året jag konsekvent bloggat om alla böcker jag läst.

Emma av Jane Austen
ABC Murders av Agatha Christie
Death in the clouds av Agatha Christie
The picture of Dorian Gray av Oscar Wilde
The great Gatsby av Scott Fitzgerald
The tenant of Wildfell Hall av Anne Brontë
Paper Towns av John Green
The five people you meet in heaven av Mitch Albom
The secret garden av Frances Hodgson Burnett
What Katy did av Susan Coolidge
Little Women av Louisa Alcott
Good wives av Louisa Alcott
Treasure Island av Robert Loius Stevenson
The collected works of Sherlock Holmes av Sir Arthur Conan Doyle (4 böcker och en novellsamling)
A little princess av Frances Hudgson Burnett
Trollkarlen från övärlden av Ursula LeGuin
Gravkamrarna i Atuan av Ursula LeGuin
Den yttersta stranden av Ursula LeGuin
Jane Eyre av Charlotte Brontë
Wuthering Heights av Emily Brontë
The mysterious stranger and other stories av Mark Twain
Foreign affairs av Alison Lurie
Egoboost av Isabella Löwengrip
An abundance of Katherines av John Green
The name of the Star av Maureen Johnson
Knightley Academy av Violet Haberdasher
Bortom mammas gata av Alexandra Pascalidou
The secret prince av Violet Haberdasher
Will Grayson Will Grayson av John Green och David Levithan
The hunger games av Suzanne Collins
Catching fire av Suzanne Collins
Mockingjay av Suzanne Collins
Les Misérables, första delen, av Victor Hugo
Guldkompassen av Philip Pullman
Leviathan av Scott Westerfeld
Behemoth av Scott Westerfeld
Goliath av Scott Westerfeld

41 böcker, allt som allt.

Har några hundra sidor kvar av Delirium av Lauren Oliver och eventuellt kommer jag bli klar med den innan midnatt. I så fall blir det 42 böcker. We'll see how that goes.

Japp, jag glömde bort den i Leviathan-hetsen av mitt förra inlägg men jag har även läst Guldkompassen av Philip Pullman. Jag har tidigare sett filmen (Readit1st, I know, I know) och boken höll sig ovanligt fast vid handlingen i boken. Språket kändes lite tarvligt och barnsligt, men handlingen är ju hållbar och bra, i vilket fall. Jag gillar användandet av zigenarna och fröken Vad-hon-nu-heter-mamman är fruktansvärt häftigt läskigt beskriven.

Kommentarer
Postat av: Zachan

Trevlig läsning du hade förra året. Mkt engelska klassiker, vilket är trevligt. Jag läste själv en del från BBC:s hundra lista under 2010.

2012-01-20 @ 10:22:17
URL: http://zachanthewrither.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0