Inlägg nr.75 - Tandläkare blir min död.

För ungefär ett år sedan var jag hos tandläkaren. De röntgade min mun och berättade att två av mina visdomständer BÖRJAT  komma, men att de bara kunde synas på röntgen än så länge. För några dagar sedan så upptäckte jag att en av visdomständerna i överkäken börjat bryta igenom huden och att åtminstone två andra kan kännas genom huden. Jag insåg då att de två visdomständer som börjat bryta fram i överkäken var orsaken till att tänderna i överkäken blivit lite snea, vilket jag la märke till för ett tag sedan. (Underkäken klarar sig fint, eftersom jag drog ut tänder där när jag var yngre. Jag hade där en glugg fram till nyligen.)

Jag ringde därför till min tandläkare och frågade vad som kunde göras åt detta. (Jag hade nämligen hört att många drar ut visdomständer för att de inte ska göra de andra tänderna snea.) Men till mitt förtret (och senare även ilska) så fick jag svaret att tandläkare inte är tillåtna att dra ut tänder i förebyggande syfte. Istället fick jag rådet att komma tillbaka när tänderna kommit minst halvvägs ut. (Dvs. när de redan gjort resten av mina tänder i överkäken snea.) Det är förstås omöjligt att veta exakt när tänderna vuxit så pass att det är dags för mig att få mina tänder undersökta, men det är mycket troligt, att döma av hur långt ute de är nu, att de tänker passa på att kika ut under min visit till Kina. Jag hade helst haft det här dilemmat avklarat innan jag åker till Kina, en önskning som verkar läskigt avlägsen i nuet.

Så, vad händer med mina tänder nu då?
Jo, förmodligen kommer jag få vänta tills efter min Kina-resa innan jag kan göra något åt saken. Vid det laget lär visdomständerna ha vuxit ut helt och resten av tänderna (i överkäken) lär sitta huller om buller. Vad gäller då? Jo, då får jag ägna hösten åt att gå till tandläkaren! Först kommer visdomständerna med största sannolikhet behöva dras ut. (Ett otrevligt slag i magen för min plånbok.) Och efter det kommer jag bli prydd i tandställning. (Ett slag i magen både på mig OCH min plånbok.)

Oh, vem än du är, som bestämde att tänder inte får dras ut i förebyggande syfte, så hatar jag dig djupt och innerligt och önskar all världens pest och hemskheter på dig!

Tack för mig och jag tänker VERKLIGEN INTE säga
enjoy!


Om folk skulle känna sig manade att vidarebefodra det här till någon som kan göra något åt det så skulle jag inte klaga. I övrigt så ber jag om ursäkt för mitt klag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0