Inlägg nr. 79 - Bokbomb

Av min blogg att döma läser jag inte böcker. Eller ja... man behöver inte scrolla särskilt långt ner för att se min senaste bokrecension (Gunnar, inlägg 71), men om man däremot skulle få för sig att läsa datumet då den publicerades skulle nog de som känner mig börja fundera. Det inlägget skrevs nämligen för väldigt snart ett halvår sedan. Och folk som känner mig vet att jag, även under mina mindre produktiva perioder, läser mer än en bok i halvåret. Nej, så är det naturligtvis inte; även om jag har varit lat så har jag läst fler böcker än så, och här kommer några av de böcker (som inte är kurslitteratur) som jag läst under det senaste halvåret:




Sorcery and Cecelia or the Enchanted Chocolate Pot av Patricia C. Wrede & Caroline Stevermer 9/10
En bok som jag läste ut för ett ögonblick sedan. Fantastiskt söt och meddragande - den var verkligen en sådan bok som man inte kan lägga ner. Haha, lättläst var den också. Den är skriven på ett slags mock-Austen-språk, som en Austen-novell innehållandes magi. Författarna tackar förstås Austen i förordet, men även Tolkien! Annars har jag hört den recenseras som "en blandning mellan Austen och Harry Potter"* men personligen skulle jag nog vilja påstå att den fantasyförfattare den påminde mig mest om är Diana Wynne Jones. (Den är för övrigt skriven helt genom att författarna skrev ett kapitel var, i brev till varandra, utan att först ha diskuterat igenom hur handlingen skulle följa... Det är ett feat!)

Mansfield Park av Jane Austen 8/10
Fantastisk bok. Min favorit av Austen - eller den var det tills jag läste om den förra veckan. Plötsligt fick jag ett helt nytt intryck av Henry, och jag kan tyvärr inte säga att det var till hans fördel. Han är fortfarande min favoritkaraktär dock. Som alltid är Austens böcker bra, men jag skulle inte rekommendera Mansfield Park för första Austen-dyket eftersom MP är hennes längsta och kanske också tyngsta novell (det är en himla massa velande fram och tillbaka). Men om någon någonsin funderat över hur en kvinna borde bete sig i 1800-tals-England så kan jag varmt rekommendera den här boken, den svarar på frågan.


Greenwitch och Silver on the tree av Susan Cooper 10/10, 8/10
Del tre och fem i "en ring av järn" sekvensen. Dessa båda läste jag om i somras och jag tycker nästan lika mycket om dem som när jag var liten. De är båda välskrivna, fint knytna till Arthur-legenden och rent allmänt fantastiska. Jag gillar hur inget lämnas ute, allting knyts ihop i Silver on the tree.

To live av Yu Hua 10/10
Nu ljög jag visst. I förordet. To live är en av mina kursböcker. Skriven på kinesiska är det här en bok som vi håller på att översätta på mina lektioner och som jag kommer ha som uppgift att översätta några sidor ur på vår nästa tenta. Därav var det nödvändigt att läsa boken i översättning (den finns i svensk översättning, men jag var rädd att jag skulle bli för påverkad av översättarens ord i min översättning så jag valde att läsa den på engelska istället) och det är ingenting jag ångrar. En fantastiskt bok om en mans levnadsöde, från 40- till 80-talet och genom inbördeskrig och revolution i Kinas historia! Kul att läsa om man vill lära sig lite om Kinas historia, eller om man gillar chockromaner eller om man bara uppskattar en häftig historia.


En flygtning krydser sit spor av Aksel Sandemose 6/10
Haha, årets fiasko från min sida. Eller ja, förra årets fiasko, kanske snarare. Det här är en norsk novell som jag har köpt i dansk översättning (förstås, gjorde jag det) och den var farligt svår att läsa kan jag lova. Jag minns att jag precis hade börjat på den när jag började läsa kinesiska, det var 1,1/2 år sedan. Den var väldigt svårläst, inte bara eftersom den var på danska, utan även eftersom Sandemose är en väldigt tung författare. Det är i alla fall i den här boken som Jantelagen först nämns. Jag har alltid hatat att läsa kritiskt (säger man så på svenska?) men halvvägs igenom den här boken började jag inse att det kanske kan vara rätt kul ändå och efter det gick det betydligt snabbare att läsa igenom boken. I sista kapitlet fattade jag äntligen vad boken handlade om. Kul! Nu måste jag bara läsa om den så jag kan förstå hela boken så som det är meningen att den ska bli förstådd. Men det dröjer nog tills jag kommer orka det.

A long way down av Nick Hornby 4/10
En bok jag hade höga förväntningar på, men de förväntningarna raserade ganska snabbt. Visst, fin bok och så, men jag håller fast vid min åsikt att filmatiseringarna av Hornbys böcker är bättre än böckerna är själva.

The independence of Miss Mary Bennet av Colleen McCullough 9/10
Härlig bok. Den är skriven som en fortsättning på Pride and Prejudice (fanfiction, if you will), men ur Mary Bennets synvinkel. Kul twist och härlig historia! Rekommenderas om man gillar P&P, drama och mysterier.


Paper Towns av John Green 7/10
Härlig mysteriebok för ungdomar. Tyvärr tycker jag att det är väldigt mycket tjat och ett väldigt långdraget mysterium som aldrig riktigt kommer någon vart. Men den är ändå väldigt enjoyable att läsa och många fina metaforer och förklaringar. Saknas lite humor tycker jag, var försvann den delen av boken? Jag gissar i andra draftet.

Looking for Alaska av John Green 10/10
In terms of mystery novels så tycker jag nog nästan att den här slår sin efterträdare. Även gällande trovärdighet av karaktärer, plot, stilistik och hur författaren uttryckt sig anser jag Alaska överlägsen sin efterträdare. En bra bok helt enkelt.

If you read them I can vouch for the fact that you'll
enjoy!

*sagt av Hank Green.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0