Inlägg nr. 80 - Bokutmaning

Vilken bok läste du senast?
"Män som hatar kvinnor” av Stieg Larsson

Vilken/vilka böcker läser du just nu?
“The grand tour” av Patricia C. Wrede & Caroline Stevermer


Är det övervägande kvinnliga eller manliga författare i din bokhylla?
Hm, efter en spontan koll så verkar det som fifty-fifty. Kanske aningen fler män.

När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar eller tänker du "nu har jag en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra hälften" kvar o.s.v.?
Jo, definitivt. Jag läser för att få veta slutet, så jag har alltid läst väldigt snabbt. När jag vet hur den slutar, då kan jag läsa den igen och njuta av den.

Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex. omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar etc?
Ja, omslaget är säkert viktigare än man själv förstår, men jag brukar mest läsa klassiker, så jag antar att man skulle kunna kalla det för “ta det säkra före det osäkra” och då är det snarare baksidetexten som är viktig än själva omslaget I sig. De böcker jag läst på sistone har alla varit såna som jag hört väldigt mycket om och därför blivit väldigt nyfiken på. Räknas det som tips?


När blir en bok för lång?
Oj, hm. När den är seg och oengegerande.

Läser du lika gärna på engelska som på svenska?
Jag läser helst på originalspråket. Därför blir det flest böcker på engelska.

Vilken bok blev du senast berörd/inspirerad av?
“Looking for Alaska” av John Green var en väldigt rörande och tankeväckande bok.

Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig/vilken bok lämnade du senast?
Oj, haha, jo, det har hänt att jag lämnar böcker, men jag får alltid en fruktansvärd skuldkänsla (av någon anledning eller annan) av att göra det. När jag tänker på böcker som jag lämnat får jag ångest. Jag hatar att överge något halvvägs, vad än det är.

Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla/lånar du oftast?
Överrepresenterad. Hm, då skulle jag nog säga fantasy. Det är I alla fall den genre jag har flest böcker av. Eller manga har jag väl iofs fler av, om det räknas som böcker. Ja, jag säger nog manga, för det har jag väldigt många av, och läser i princip inte längre alls.

Rekommendera 5 författare:
John Green, Yu Hua, J.K Rowling, Jane Austen, Susan Cooper

 

Utmanar: Sara (tornfågel), Maja (hypocrite)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0