Rant nr. 17 - Prydain-serien 10/10

När jag var liten så älskade jag de här böckerna. De var de första riktiga fantasyböckerna som jag läste. Lloyd Alexander gör en underbar version av den klassiska fantasystoryn, fast med keltiska influenser och mycket, mycket mer humor <3


bokomslagen på de engelska böckerna

När jag var liten så läste jag dem på svenska de första femtio gångerna. När jag för något halvår sedan kände hur mycket jag ville läsa dem igen så fanns det knappt ens att få tag i på svenska, än mindre fanns de att få tag i billigt... Därför läste jag dem nu på engelska första gången. När jag tidigare läst fantasyböcker på svenska för att senare övergå till engelska så har jag ofta blivit besviken över hur den magiska känslan försvunnit! Det gjorde den inte för de här böckerna. Det kan ju iofs bero på att jag blivit bättre på engelska : P

Böckerna handlar om ynglingen Taran som bor på gården Caer Dallben, som styrs av magikern Dallben. Taran adopterade av Dallben när han var liten och hans uppgift på gården är att vara förste grisvaktare för den magiska siargrisen Hen Wen, samtidigt som han blir utbildad i att sköta en gård av den före detta soldaten Coll.

Låter det konstigt? Det är magiskt! Det är ingen direkt genomgående handling i alla fem böckerna, utan varje bok innehåller ett eget "uppdrag". I princip alla karaktärer presenteras i första boken. Förutom de tidigare nämnda är även den guldhåriga, förlorade prinsessan Eilonwy, storprinsen Gwydion, mytoman-barden Fflewdur Fflam och det konstiga djuret Gurgi viktiga karaktärer.

När jag läste om dem nu för någon vecka sedan hade jag lite bråttom så kunde jag bara skumma igenom dem, men de är så bra att jag definitivt tänker läsa dem igen, och ordentligt den här gången!

Serien består av "The book of three", "The black cauldron" (som förövrigt också blivit disneyfilm), "The castle of Llyr", "Taran Wanderer" och "The High King"
Jag ger dem 10/10.

Enjoy!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0