Rant nr. 28 - Blade of the Immortal

Det här är ingen bokrecension. Obviously. Eftersom BoTi inte ens är en bok. Men det är en helt underbar serie och eftersom det var länge sedan jag skrev något på bloggen sist så kände jag att jag kunde ranta lite om den här istället.

Så, för er som inte vet vad det här mästerverket är så kanske jag ska dra handlingen lite snabbt.

Den utspelar sig i artonhundratalets Japan, 14-åriga Rins föräldrar blir blodigt mördade och eftersom hon vill hämnas dem anlitar hon den odödlige Manji som livvakt. Manji råkade orsaka sin systers död när han var yngre och går med på att hjälpa Rin eftersom han inte kan låta bli att vara beskyddande över flickor som är hans systers ålder.


Hehe, det skulle spoila om jag berättade vilka det här är, så det tänker jag inte...

Den är gudomligt tecknad, obviously, och handlingen är episk. Alla karaktärer är viktiga och får en stor roll. Alla har sin egen historia som binds samman vid någon punkt i berättelsen. BoTi är inte klar än, men... det är nog på väg ditåt. I vilket fall så har jag lyckats räkna ut (ungefär) hur den kommer sluta. And. I. Like. It! <3<3


Anotsu Kagehisa, den som RIn söker ta revansh på, och hans... vad-de-nu-har-för-relation Maki

Det här kommer från min absoluta favoritscen där Rin utmärker sig för första gången : 33

BoTi blev ju då en anime för inte så länge sen. Den är dålig, frukansvärt dålig. Dels för att det absolut bästa med den här serien är teckningsstilen. Den är så vackert tecknad att det är värt att läsa den bara därför. Dels även för att handlingen är så episk att den inte alls skulle passa som anime. Det sa jag redan för tre år sedan när jag läste den första gången, då den gick i Manga Mania.

Sedan kan man klaga på 10 000 andra saker i animen. Te.x. som att Manjis röst är alldeles för ljus, att Rin är 20 gånger fjolligare än hon är i mangan, att den hoppar som tusan mellan handlingen... De kommer aldrig kunna göra en anime om hela serien för de har redan rört ihop allting. Se inte animen och förvänta er kunna börja läsa mangan där animen tar slut. Det går inte. Rant, rant, rant, rant, rant!

Introt är snyggt i alla fall!


Enjoy!



Rincosplay från volym 5.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0