Rant nr. 49 - How-to Okonomiyaki á la Ica!

Hiya!

Några stycken av er har bett om mitt Okonomiyaki-recept så jag bestämde mig för att göra en how-to! Yay!

okonomiyaki är någon slags blandning mellan pizza, pannkaka och omelett och namnet översätts ibland till "som-du-vill-ha-det-någonting-stekt". I princip så kan du ha på din okonomiyaki precis vad du känner för, men vad som bör påpekas är att mitt recept är taget från en random internet-sida från vilken jag har försökt översätta måtten (jag vet vad ni säger.... "Men Ica kan juh inte räkna!!!!!!???" Och ni har helt rätt T___T) enligt bästa förmåga, men det ska ändå pekas ut att det här är Okonomiyaki á la Ica :)

Ingredienser:
5 dl vetemjöl
3,75 dl vatten
2 ägg
ca. ett halvt vitkålshuvud
majonnäs
olja/smör
det som du vill ha på! (se steg 3 sidenote)

Annat som kan vara bra/nödvändigt att ha:
Två stekspadar
En stor stekpanna
En bunke
En skärbräda
Bakgrundsmusik!

Så, då kan vi börja!


Steg 1.


Sätt igång någon nice bakgrundsmusik. För min del blir det Twilight eftersom
1. I'm nerdy like that
2. Jag kände för det
3. Säger du något elakt om det så kommer du vakna upp väldigt trött en morgon och insett att du nog fått svininfluensan :< (No, jag skämtar bara... Right!)

Steg 2.

Tvätta händerna och se till att plocka av alla armband/klockor/ringar/vad-än-du-har-på-händerna

Steg 3.

Det här är ingredienserna du behöver till smeten:
5 dl vetemjöl
3,75 dl vatten
2 ägg
ca. ett halvt litet huvud vitkål

Steg 3 Sidenote.

Gör iordning ett fat med saker-att-ha-på. Du kan ha i princip vad än du känner för. Några exempel:
Lök
Svamp
Kyckling
Majs
Vitkål
Ostron
Musslor
Fisk
Ägg
Qorn
etc. etc.
(Fisken, quornen och kycklingen steks och delas förslagsvis på innan du börjar med okonomiyakin!)

Steg 4.

Ta bort det yttre skalet och skär loss "stammen" från vitkålshuvudet. Men ta inte bort för mycket av det vita, för det är väldigt nyttigt, men alla hårda bitar - de ska inte tuggas...

Steg 5.

Hacka vitkålen. Det går även bra att strimla den, men personligen föredrar jag att hacka den, eftersom detta gör det lättare att dela på okonomiyakin.

Steg 6.

Sätt igång en sto~~r platta med en sto~~r stekpanna med my~~cket olja/steksmör i. Sätt plattan på 3:an, det är lagom.
(Om ni har en platta som blir varm ovanligt snabbt så borde ni förmodligen vänta lite med att sätta igång den och om ni har en platta som tar ovanligt lång tid på sig på borde ni nog sätta igång den lite tidigare.)

Steg 6 Sidenote.

Se till att ha 2 stycken stekspadar available!

Steg 7.

Dags att tömma ner mjöl, vatten och ägg i en bunke och...

Steg 8.

vispa tills smeten ser ut ungefär precis som en pannkakssmet. (Och om du inte vet hur en pannkakssmet ser ut så borde du testa laga pannkakor lite oftare alt. ha den här bilden i åtanke när du vispar.)

Steg 9.

Nu är det dags för att tömma ner den hackade (eller strimlade, as you like it) vitkålen i pannkakssmeten.

Steg 10.

Det ska vara ungefär såhär... Se till att det itne är så mycket vitkål i smeten att man inte ser smeten, och inte så lite vitkål att man inte ser vitkålen. Sry guys, det är det bästa tipset jag kan ge er >.<

Steg 11.

Dags att häva allt från steg 3 sidenote på plattan. Ha inte för mycket, för då kan smeten inte täcka allt sen! Sen ska ni peta in allt i en liten hög i mitten, men se till att högen inte är för hög! :<

Steg 12.

Häll på vitkålssmeten ovanpå och smeta ut det så att det blir som en stor, jämn pannkaka :3 Nu blir det lite väntetid!

Under tiden kan ni underhålla er med detta:

Det här är en bild på Stockholms tunnelbana. Obviously. Jag och min kusin var i Kista centrum och shoppade en dag. När vi var klara så skulle vi åka hem till henne. Jag tänkte: "Hon har bott i Sthlm längre än jag, hon får ta oss hem". Bad idea! Varför? Jo, för att min kusin bor på Ekerö. De två vettigaste vägarna att ta sig från Kista till Ekerö hade varit

1. Det gröna jag markerat. Ta tunnelbanan 3 stationer från Kista till Solna och därifrån ta buss 177 som går hela vägen hem till henne. eller

2. Det blåa jag markerat. Dvs. Ta tunnelbanan blå linjen 6 stationer till Fridhemsplan - därifrån byta till gröna linjen, åka 6 stationer till Brommaplan, hoppat på 177 och kommit hem.

min kusin däremot sa med ens "Vi kan ta en buss!" och jag var dum nog att inte föreslå någon av de andra förslagen med en gång utan följde lydigt efter kusinen.

hon väljer alternativ nummer 3. Det som jag markerat i rött! Vi hoppar på en buss mot Spånga(!) som går går förbi alla möjliga kringelikrokar. Till sist når vi Spånga varifrån vi får springa som dårar mot bussen mot Brommaplan som är på väg att åka iväg. Till slut hamnar vi i alla fall på Brommaplan där vi får vänta i ca. 20 min på buss 177 för att komma hem. Hela äventyret tog ungefär 2 timmar. YAY!

(Detta sagt så tycker jag om min kusin. Den enda som jag blamar är mig själv, för att jag inte sa till tidigare!)

Dags att fortsätta med matlagningen!

Steg 13.

När den börjar bli klar ute i kanterna så är det dags att dela på den!

Steg 14.

Dela den i fyra bitar. Sedan måste vi vara helt säkra på att den inte kommer falla ihop när vi vänder på den, så det blir lite mer väntetid. Under tiden, låt oss titta på det här:


Ica STALKAR folk! : D
Nä, men seriöst...

Ser ni vad det är hon läser? Det är TWILIGHT!
Jag kunde inte låta bli att tycka att det var roligt, då jag har filmen igång härinne!


Annat skoj som man kan syssla med under tiden man väntar är tydligen att slarva bort en fjärrkontroll!?


Va~~~r är fjärren? Ica no vet : <


Dä~~~r är fjärren! (Öhm, WTF? I Icas rum? >.<)

SÅ! nu återgår vi till matlagningen!
Steg 15.

Dags att vända på skiten! Se till att ni använder båda stekspadarna när ni gör detta!

Steg 16.

Så,när det är gjort sålåter ni den ligga i ungefär... 10 minuter kanske? Se till att vända på den några gången dock, så att den verkligen är genomstekt! Degig okonomiyaki är inte världens godaste maträtt :<

När ni tror att den är klar så kan det vara idé att dela på en av bitarna och se om den är kladdig inuti. Om den är det? Stek det lite mer tills den inte är det. När den inte längre är kladdig så... GRATTIS! Ni har lyckats med att laga okonomiyaki!

Bara ett steg kvar nu!
Steg 17.

Servera med majonnäs! Smaklig måltid!

Enjoy!


Steg 18.

Ica approves!

Kommentarer
Postat av: Fiffi

Jag och Solis gjorde en sån därn en gång, men den blev lite degig så det var inte så gott, haha. Borde pröva igen någon gång. :)

2009-08-23 @ 14:01:24
Postat av: Sara

Låter otrevligt >.< Har det gått bra hittills annars då med tentor och sånt? Är det kul förresten(eller intressant eller hur man nu ska uttrycka sig)?



Kram!

2009-08-25 @ 16:03:41
URL: http://tornfagel.blogg.se/
Postat av: ica

Fiffi: Jaaa, det borde du :P Det krävs lite tålamod men jag tror faktiskt att det är värt det :P

2009-08-30 @ 22:37:06
URL: http://iiandyr.blogg.se/
Postat av: Anonym

omnomnom, ser sjukt gott ut :D! Ska testa det!

2009-09-08 @ 22:24:09
Postat av: Ingalis

Mums ser inte gott ut :( hehe skojade, ska göra en sån till dig när du kmr hem nästa gång :)

2009-11-05 @ 18:21:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0